هلند- آلمان؛ جدال غول ها برای صعود
نوشته شده توسط : اندیشه خردبار

 لاله‌های نارنجی پس از شكست در بازی نخست برابر دانمارك با فشار فزاینده‌ای رو‌به‌رو هستند. لمان اما، قصد دارد عملكرد متوسط خود برابر پرتغال را  بهبود بخشیده و در بازی كلاسیك با هلند نیم نگاهی به دور بعد یورو 2012  دارد

 


 

هلند - آلمان

 

هیچ چیز نمیتواند سبب شود تا ذره ای از دشمنی های هلند و آلمان کاسته شود، این نفرت ریشه اش به زمانی برمیگردد که سربازان هیتلر سرزمین لاله های های اروپا را به تسخیر خود در آورده بودند و این مساله از همان دهه هفتاد به مستطیل سبز نیز کشیده شد. ویلن فن هاگم یکی از بازیکنان تیم ملی هلند در جام جهانی 1974 در باره بکن بائر و رفتار آلمانی ها میگوید« او شخصا بازیکن خوبی بود ولی آنقدر خود خواه به نظر میرسید که نمیتوانستی تحملش کنی1 البته به نظر من این مساله تقصیر نیاکان لعنتی شان بود! » ( منظور به سربازان نازی آلمان بر میگردد). ژرمن ها از نقطه نظر هلندی ها چیزی جز دوچرخه دزدها نیستند، این اختلاف های قومیتی از همان جنگ جهانی شروع شروع شده بود ، سربازان هیتلر در یک اقدام تاریخی تمام دوچرخه های هلندی ها را تصاحب کرده بودند و سال ها بعد یعنی در تابستان 1988 بعد از پیروزی پسران رینوس میشل در هامبورگ مقابل میزبان رقابتها یعنی آلمان غربی بیش از 60در صد جمعیت هلند به خیابان ها ریخته بودند و فریاد میزدند "هورا، بلاخره دوچرخه هایمان را پس گرفتیم! " در همانبازی بود که رونالد کومان بعد از اینکه پیراهنش را با اولاف تون عوض کرددر یک حرکت ناشایست از پیراهن حریف آلمانی اش به عنوان دستمال توآلت استفاده کرد!

فردای آن روز روزنامه های هلندی مطالبشان را با این عنوان تحقیر آمیز شروع کردند" پیراهن های جدید شما تنها به درد پاک کردن کثافت میخورد! " واقعا چه موضوعی باعث شده که نفرت "داچ ها " (لقب هلندی ها) از ژرمن ها چنین شدتی به خود بگیرد؟ سایمون کوپر نویسنده معروف اروپایی در کتاب دشمن علیه فوتبال به خوبی نشان می‌دهد كه تبعات اشغال هلند توسط آلمان در جنگ جهانی دوم، چگونه منجر به پیدایش عقده‌های فروخورده سیاسی در میان هلندی‌ها شده است؛ كوپر می‌گوید تماشاگران هلند، لوتار ماتیوس كاپیتان تیم ملی آلمان را در قالب هیتلر می‌دیدند و مغلوب كردن تیم ملی آلمان تحت رهبری ماتیوس، برای آنها كمابیش در حكم تلافی شكست در برابر آلمان تحت رهبری هیتلر بود. و شاید به همین دلیل بود که رینوس میشل مربی افسانه ای هلند در جمله ای معروف که منتصب به خود او است میگوید" فوتبال جنگ است" و اعتقاد داشت در آن شب گرم تابستانی پسرانش جنگ علیه المان ها را برده اند. این نبرد های تاریخی آنقدر ادامه داشت که انتقام المان ها دو سال بعد با سوپر گل کلینزمن و برمه در جام جهانی نود ایتالیا به اوج خود میرسد . البته اگر قرار باشد به تمام آنها اشاره کرد زمان زیادی را باید برای پرداختن به این رویارویی ها پرداخت اما مسایه مهم این است که بعد از از سال های 1988 و 1992 این بار در تابستان 2012 به اوج خود رسیده و شاگردان فن وارویک بعد از شکست نبا ورانه مقابل دانمارک امشب باید مقابل پسران یواخیم لو قرار بگیرند. آلمان متحد (تمی که بعد از فروپلشی دیوار برلین شاهد حضور دو رگه ها در ترکیب خود بود)‌از ان دسته تیم هایی نیست که به هلند تدافعی مارویک قاعده را واگذار کند و از سوی دیگر نحوه نمایش لاله های نارنجی نیز دیگر همانند دهه هفتاد و نود به زیبایی هرچه تمام تر نیست ، انها آنقدر نتیجه گرا شده اند که اسیر تاکتیک های تدافعی سرمربی محافظه کارشان هستند و آلمان نیز با آن فوتبال منظم و شناورش که بیشتر به فکر تصاحب توپ و میدان است اجازه نمیدهد تا هلندی ها در گام دوم برای آنها مشکل ساز شوند.

 البته یواخیم لو در جام جهانی گذشته تیمی را برای مقابله با حریفان به میدان میفرستاد که از روش ضد حمله سود میبرد ولی در این تورنمنت تابستان اروپا او از مثلث پودولسکی ، مولر گومز را با منبع تغذیه کننده ای به نام مسعود اوزیل به میدان میفرستد البته باید اضافه کرد این بازیکنان برای اینکه بتوانند در تصاحب توپ موفق باشند خیلی از لحاظ خلاقیت فنی نمیتوانند برای این روش موثر باشند و شاید هم یوآخیم لو ترجیح دهد به خاطر روش "گرایش دفاعی" هلند از همان روش ضد فوتبال استفاده کند. نبرد این دو تیم در سه شنبه شب در حالی به میدان می‌روند که هلندی ها برای بقا در گروه مرگ به جنگ آلمان خواهند رفت.

آلمان موفق‌ترین تیم در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا و نایب قهرمان سال 2008 مقابل اسپانیا برنامه‌ریزی دقیقی برای بدست آوردن چهارمین عنوان قهرمانی پس از راه یابی مقتدرانه به فینال رقابت‌های دوره پیش انجام داده‌اند.سه قهرمانی و سه عنوان نایب قهرمانی آلمان را به موفق‌ترین تیم رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بدل کرده است

لاله های نارنجی قهرمان مشروطه !

فوتبال هلند با بزرگانی چون رینوس میشل و یوهان کرایف شناخته می‌شود. هلند تنها یک بار با هدایت رینوس میشل و با مثلث مرگبار رود گولیت، مارکو فن باستن و فرانک رایکارد در سال 1988 توانست قهرمان اروپا شود.لاله های نارنجی پس از آن سال، دو بار در مرحله‌ی یک چهارم نهایی و سه بار در مرحله‌ی نیمه نهایی متوقف شده‌اند و هرگز نتوانستد قهرمانی خود را تکرار کنند.تیم ملی فوتبال هلند که در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه‌ی 4 جهان قرار دارد، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت های اروپا سال2012 به شمار می رود.هلند در سخت ترین گروه این دوره از مسابقات که اصطلاحا به آن "گروه مرگ" گفته می‌شود،در کنار آلمان، پرتغال و دانمارک قرار گرفته و شکست ناباورانه آنها در بازی اول مقابل دانمارک شرایط را برای لاله های نارنجی دشوار کرده و تنها چاره کار شکست آلمان در سه شنبه شب خواهد بود.

آلمان

 

آلمان، پر افتخارترین در پی چهارمین عنوان

آلمان موفق‌ترین تیم در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا و نایب قهرمان سال 2008 مقابل اسپانیا برنامه‌ریزی دقیقی برای بدست آوردن چهارمین عنوان قهرمانی پس از راه یابی مقتدرانه به فینال رقابت‌های دوره پیش انجام داده‌اند.سه قهرمانی و سه عنوان نایب قهرمانی آلمان را به موفق‌ترین تیم رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بدل کرده است. ترکیب جالب توجه آلمان می‌داند که آخرین قهرمانی این تیم در سال 1996 رقم خورده است و هرگز تیم ملی تا این حد برای گرفتن عنوان قهرمانی بعدی منتظر نمانده است.

زیر نظر یورگن کلینزمن و یوآخیم لو در بین سالهای 2000-2004 که آلمان در دو جام جهانی عنوان سومی را بدست آورد و در سال 2008 به عنوان نایب قهرمانی جام ملت های اروپا بسنده کرد به یک استیل هجومی روان و چشمگیر دست یافته است و در این دوره یوآخیم لو با رکورد 100% پیروزی دور مقدماتی را پشت سر گذاشت. آلمان صعود خود به عنوان سرگروه را پس از برد خانگی 6-2 برابر اتریش در بازی هشتم گروهی خود مسجل کرد و با انجام دو بازی کمتر مسیر خود برای حضور به این رقابت ها را هموار دید. شاگردان یوآخیم لو دو بازی باقی مانده را نیز با پیروزی پشت سر گذاشتند و با رکورد 100% پیروزی در میان 5 تیم این گروه و با 13 امتیاز بیشتر نسبت به ترکیه تیم دوم گروه از گروه خود صعود کرد.

آلمان در هر بازی 3 گل یا بیشتر به ثمر رساند و از میان 34 گلی که در این 10 بازی مقدماتی به ثمر رساندن میروسلاو کلوزه با زدن 9 گل با 5 گل کمتر پس از گرد مولر 68 گله قرار گرفت.

  لو در این مورد اینگونه می‌گوید:"صعود با رکورد 100% پیروزی معنی خاصی نمی‌دهد.این عنوانی است که مردم قبلا هم دیده اند. اما این بالاتر از یک اردوی معمولی است و ما به وسیله ی این نتیجه احترام و اعتماد به نفس بسیاری کسب کرده‌ایم.م وفقیت‌های ما در بروکسل و با یک برد انگیزه‌ آور مقابل ترکیه آغاز شده است." شاگردان یوآخیم لو در اولین بازی خود یک پیروزی مقتدرانه را مقابل پرتغال بدست آوردند و برای دومین بازی نیز به فکر کسب سه امتیاز برابر هلندی ها هستند تا خیالشان از صعود در گروه مرگ راحت تر شود.

فوتبال هلند با بزرگانی چون رینوس میشل و یوهان کرایف شناخته می‌شود. هلند تنها یک بار با هدایت رینوس میشل و با مثلث مرگبار رود گولیت، مارکو فن باستن و فرانک رایکارد در سال 1988 توانست قهرمان اروپا شود.لاله های نارنجی پس از آن سال، دو بار در مرحله‌ی یک چهارم نهایی و سه بار در مرحله‌ی نیمه نهایی متوقف شده‌اند و هرگز نتوانستد قهرمانی خود را تکرار کنند.تیم ملی فوتبال هلند که در آخرین رنکینگ فیفا در رتبه‌ی 4 جهان قرار دارد، یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در جام ملت های اروپا سال2012 به شمار می رود

  تاریخچه ی حضور در یورو

سه عنوان قهرمانی در سالهای 1972 (فینال 3-0 برابر اتحاد جماهیر شوروی)-1980(فینال 2-1 برابر بلژیک)-1996(فینال 2-1 برابر جمهوری چک و با قانون گل طلایی) و سه عنوان نایب قهرمانی در سال های 1976 -1992 و 4 سال پیش در رقابت های اتریش و سویس آلمان نیمی از 38 بازی اخیر خود را پیروز شده است. در صورت قهرمانی آلمان در رقابت هخای جام ملت های اروپا 2012 یازدهمین رقابت همراه با موفقیت اروپایی خود را پشت سر می‌گذارد. آلمان ها از سال 1968 تا‌کنون هرگز در دور مقدماتی از این مسابقات کنار نرفته اند. آلمان ها در رقابت‌های جام جهانی در هر 17 حضور خود به دور حذفی این رقابت ها راه یافته اند اما در رقابت‌های یورو سه حذف در دور گروهی را در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده اند. در سالهای 1984 و 2004 به عنوان تیم سوم گروه حذف شده‌اند و در سال 2000 به عنوان تیم آخر گروه از دور این رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان





:: بازدید از این مطلب : 614
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: